BUKU TERKINI

Sunday

JANGAN BERHENTI BERFIKIR

Motivasi akan datang melalui berfikir. Setiap tindakan yang kita ambil adalah hasil dari fikiran yang memberi inspirasi untuk kita bertindak. Apabila kita berhenti untuk berfikir, kita sebenarnya cuba untuk menghilangkan motivasi kita untuk bertindak. Kita kadangkala bersikap pesimis di mana sikap ini boleh menyebabkan kita kurang berfikir. Sebab itulah, apabila kita kurang berfikir, kita akan mendapat penyakit nyanyuk.

Anda nak tahu cerita tentang orang yang pesimis? Suatu hari, seorang lelaki yang bersikap pesimis telah berfikir untuk membersihkan garajnya. Pada hari itu dia bangun dan terus pergi ke garaj. Apabila dia sampai di garaj dia terkejut apabila melihat garajnya terlalu kotor, kotak-kotak bersepah, minyak motor tertumpah, dan sampah bertaburan di atas lantai. Dia pun berkata: “Ah...lupakanlah, mustahil ada orang yang boleh membersihkan garaj ini dalam masa sehari.” Lelaki tersebut meninggalkan garaj dan terus ke biliknya untuk menyambung tidur.

Orang yang pesimis adalah orang yang malas untuk berfikir. Jika anda ingin berjaya tukarkanlah baju anda yang tercatat perkataan PESIMIS dan pakai baju yang tertulis OPTIMIS. Sekarang mari kita lihat bagaimana orang yang optimis berhadapan dengan masalah yang sama. Seorang yang bercadang untuk membersihkan garajnya telah bangun awal pergi. Apabila dia sampai di garaj dia pun berkata: ”Kerja ini memang tak boleh disiapkan dalam masa sehari, tetapi aku harus membahagikan kerja-kerja pembersihan ini kepada empat fasa. Hari ini aku akan menyiapkan dua fasa dan esok aku akan selesaikan bakinya.”

Lihat, orang yang optimis sentiasa berfikir untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Apa yang penting sekarang adalah jangan berhenti berfikir. Rancangkan setiap perkara yang ingin anda lakukan dan perancangan kebiasaannya memerlukan anda untuk berfikir.

No comments: