BUKU TERKINI

Monday

BERTINDAK BALASLAH!

Terdapat perbezaan yang ketara antara rehat yang aktif dan rehat yang negatif. Apabila kita bermain PS3, catur dan permainan-permainan lain kita sebenarnya sedang berinteraksi secara tidak langsung dengan minda. Kesemua aktiviti-aktiviti ini meningkatkan kreativiti dan intelektual seseorang.

Rehat yang aktif akan memberikan kesegaran kepada minda. Winston Churchill melukis untuk merehatkan diri manakala Albert Einstein bermain viola untuk memberi kesegaran dan ketenangan kepada dirinya. Apabila mereka memulakan pekerjaan, mereka memulakannya dengan penuh kesegaran dan lebih meyakinkan.

Kebanyakan kita menghentikan peranan minda dengan tujuan untuk berehat. Kita menyangkakan berehat tidak memerlukan penggunaan minda. Oleh sebab itu, kita menghabiskan masa untuk berehat dengan menonton wayang, minum, makan, dan merokok yang menyebabkan fikiran lebih berserabut. Rehat dengan cara begini dinamakan sebagai rehat yang negatif. Masalah kepada rehat yang negatif adalah ianya menumpulkan kreativiti dan menjadikannya susah untuk dipulihkan.

Berfikir adalah perkara paling susah yang kita lakukan di mana tidak ramai orang yang suka melakukannya. Tetapi, sekiranya kita mengetahui jalan untuk mengaitkan berfikir dengan berehat, kehidupan kita akan menjadi lebih tenang dan bahagia.

Prinsip untuk bertindak balas di dalam kehidupan tidaklah sama seperti mana kita bertindak balas dengan permainan video. Apabila kita telah menyedari sepenuhnya prinsip ini, kita akan menemui jalan untuk kita lebih bertindak balas walau di mana sahaja berada.

Kebanyakan kita mempunyai ahli keluarga dan apabila mereka cuba bercakap, kita dengan mudahnya menganggap kita mengetahui apa yang bakal mereka perkatakan. Keadaan ini menyebabkan tahap kesedaran kita menurun. Mengapa kita tidak cuba untuk mendengar dan bertindak balas terhadap apa yang mereka perkatakan?

No comments: