BUKU TERKINI

Saturday

TUGASAN HARIAN.....RANCANG! PERLU LEBIH FOKUS & KOMITMEN!



Sistem pembelajaran di UM amat berbeza dengan sistem pembelajaran di UIA. Antara perbezaan yang ketara adalah:
1- Suasana pembelajaran yang lebih relaks dan interaktif
2- Perbezaan agama, bangsa, dan budaya di kalangan pelajar & pensyarah

Semester ini saya mengambil subjek:
1-Teori Kurikulum & Perancangan (Thanks Prof Madya Dr. Wan Hasmah for your advise)

2-Teknologi, Pedagogi & Kurikulum (Walaupun tak bertemu mata dengan Prof Dr. Raja Maznah, namun saya enjoy belajar secara online)

3-Teori Penyelidikan Kuantitatif dalam Pendidikan.
Banyak input baru yang saya perolehi dari pensyarah saya Prof Dr. Siow Heng Loke (thanks Prof).

Penyelidikan di peringkat PHD amat memerlukan komitmen dan disiplin yang tinggi berbanding dengan penyelidikan untuk master. Setiap metodologi yang diambil perlu disokong oleh teori-teori yang berkaitan.Ketika mendengar penjelasan dari Prof, sudah tergambar liku-liku yang perlu saya lalui selepas ini. Semasa pulang dari kelas semalam saya terfikir sejenak, bagaimana untuk membahagikan masa untuk diri, keluarga, kerja, ceramah, program motivasi, penulisan buku & artikel, serta penyelidikan untuk PHD. Namun saya yakin sekiranya kita berjaya untuk merancang, kita sedang merancang untuk berjaya. Selepas ini saya perlu rancang aktiviti harian saya dengan baik serta lebih fokus dan berikan komitmen yang tinggi. Moga Allah permudahkan segala urusan. Ameen....

No comments: