BUKU TERKINI

Tuesday

LANGKAH UNTUK CEMERLANG DI DALAM KELAS

1-Buat persediaan sebelum kelas: Sebelum kelas bermula tengok dahulu tajuk-tajuk yang akan dibincangkan dalam kelas akan datang. Cuba cari makna perkataan yang anda tidak faham. Bacalah seimbas lalu bagi mengetahui isu utama yang akan dibincangkan dalam topik tersebut.

2- Baca doa sebelum kelas bermula: Bacalah doa untuk menerangkan hati anda supaya anda akan dapat memahami pelajaran yang akan diajar dengan baik.

3- Beri perhatian yang sepenuhnya: Apabila anda fokus di dalam kelas, pemahaman anda akan bertambah dan anda akan dapat mengingati apa yang diajar dengan baik.

4- Jadilah seorang yang proaktif: Jangan hanya duduk di atas kerusi dan mendengar apa yang diajar sahaja. Bertanyalah untuk merancakkan pembelajaran di dalam kelas. Sebelum kelas cuba tuliskan soalan-soalan tentang perkara yang anda tidak fahami ketika membuat persediaan belajar.

5- Bandingkan dengan prestasi pelajar lain: Bagaimana tumpuan anda di dalam kelas dan bagaimana pula tumpuan rakan-rakan anda. Jika mereka pasif di dalam kelas, anda patut berasa bangga kerana anda adalah antara yang terbaik. Syabas!

6- Buat nota dan catatan mengenai apa yang anda belajar dan faham: Catatkan isi-isi dan maklumat penting yang disampaikan oleh guru. Berdasarkan catatan tersebut anda boleh mengetahui bahagian-bahagian yang penting dan tidak penting. Anda juga perlu mencatat segala kerja rumah, tugasan dan apa sahaja yang penting.

7- Berikan ganjaran: Berikan ganjaran setiap kali anda telah berjaya menunjukkan prestasi yang baik sebelum, semasa, dan selepas kelas. Contohnya, setiap kali anda bertanyakan soalan dan memberikan penapat di dalam kelas ’hadiahkan’ diri anda dengan sekeping bar coklat yang anda suka. Ehm....sedapnya...

No comments: