BUKU TERKINI

Saturday

AWAS! SYAITAN SEDANG MENGGODA ANDA….



Terdapat sepuluh cara supaya kita dapat menjawab godaan syaitan yang selalu ingin menjerumuskan kita ke jurang neraka. Cara praktikal untuk mengusir iblis dan bala tenteranya itu adalah berdasarkan nasihat seorang ulamak seperti berikut:

1. Jika ia datang kepadamu dan berkata:" Anakmu mati," katakan kepadanya: Sesungguhnya setiap makhluk yang hidup akan mati, dan anakku akan masuk ke dalam syurga, insyaallah. “

2. Jika ia datang kepadamu dan berkata:" Hartamu musnah," katakan kepadanya : "Segala puji bagi Allah Yang Maha Memberi dan Mengambil, dan telah menetapkan ke atasku kewajipan mengeluarkan zakat."

3. Jika ia datang kepadamu dan berkata:" Orang-orang menzalimimu sedangkan kamu tidak menzalimi orang lain." Maka katakan kepadanya : "Seksaan akan menimpa kepada orang-orang yang melakukan kezaliman dan tidak akan menimpa kepada orang-orang yang melakukan kebajikan (Mukhsinin)".

4. Dan jika ia datang kepadamu dan berkata: "Betapa banyak kebaikanmu," dengan tujuan untuk menjadikan anda rasa bangga diri(Ujub). Maka katakan kepadanya: "Dosa-dosaku jauh lebih banyak dari pada kebaikanku".

5. Dan jika ia datang kepadamu dan berkata:"Alangkah banyaknya solat yang kamu lakukan". Maka katakan : "Kelalaianku lebih banyak jika dibandingkan dengan solatku".

6. Dan jika ia datang dan berkata: "Betapa banyak kamu bersedekah kepada orang-orang yang memerlukan". Maka katakan kepadanya: "Apa yang aku terima dari Allah jauh lebih banyak dari apa yang aku sedekahkan".

7. Dan jika ia berkata kepadamu : "Betapa banyak orang yang menzalimimu". Maka katakan kepadanya : "Orang-orang yang ku zalimi lebih banyak".

8. Dan jika ia berkata kepadamu : "Betapa banyak amalmu". Maka katakan kepadanya: "Betapa banyaknya maksiat yang telah aku lakukan".

9. Dan jika ia datang kepadamu dan berkata: "Minumlah minuman-minuman keras!". Maka katakan : "Aku tidak akan melakukan maksiat".

10. Dan jika ia datang kepadamu dan berkata: "Mengapa kamu tidak mencintai dunia?". Maka katakan: "Aku tidak mencintainya kerana telah banyak orang lain yang tertipu dengannya".

Mengetahui langkah-langkah syaitan untuk menyesatkan manusia:
1. Menjadikan manusia lupa dan lalai.
2. Mengheret manusia secara perlahan-lahan menuju ke arah kebinasaan.
3. Menimbulkan perasaan was-was dalam hati manusia.
4. Menakutkan-nakutkan manusia.
5. Memanjangkan angan-angan manusia.
6. Menggoda manusia agar melakukan maksiat.

Cara syaitan menggoda manusia:

  • Sering menimbulkan was-was dalam hati manusia terutamanya dalam soal ibadat.
  • Sering menyesatkan manusia dengan pelbagai tipu helah dan janji-janji kosong yang akhirnya memesongkan manusia.
  • Mendorong dan menghasut manusia mengubah keadaan semulajadi manusia seperti pertukaran jantina.
  • Menghasut manusia agar syirik kepada Allah s.w.t.
  • Membawa manusia ke arah kemungkaran dan kemaksiatan.
  • Menakutkan manusia dengan kemiskinan jika mereka sentiasa bersedekah.

No comments: